Stad onderneemt acties om fietsverbinding langs Albertkanaal veiliger en aangenamer te maken

In mei werd beslist om, naar aanleiding van het tragisch overlijden van Julie Van Espen, een ruimtelijke veiligheidsscan te laten uitvoeren van het gebied Dokske-Duvelshoek-Sportpaleis-Albertkanaal. Deze scan werd uitgevoerd door verschillende diensten van stad Antwerpen, Politiezone Antwerpen en Lantis. Zij maakten een rapport met aanbevelingen dat focust op vier thema’s: verlichting, cameratoezicht, sociaal-veilige werfomgeving en alternatieve maatregelen voor plekken met weinig sociale controle. Op basis daarvan zal de stad stappen ondernemen om het gebied veiliger en aangenamer te maken.

Verlichting

De IJzerlaanbrug, de brug van den Azijn en de bijhorende fietspaden zijn goed verlicht. Ontbrekende verlichting onder de Burgemeester Gabriel Theunisbrug en aan de werf aan diezelfde brug werd ondertussen aangebracht.
Verder wordt een actieplan opgesteld voor de verlichting van de hele zone om de missing links op te lossen. Onder de brug van de Ring hangt momenteel werfverlichting van Lantis, de situatie daar wordt opgevolgd nadat die verlichting is weggenomen. Voortaan wordt ruimtelijke veiligheid onder bruggen ook meer uitgewerkt; niet enkel de weg, maar ook de omgeving moet verlicht worden.

Cameratoezicht

Momenteel staat op het traject één nieuwe camera die 360 graden in beeld brengt, aan de oversteekplaats aan de IJzerlaan waar de fietsbrug eindigt. Er wordt geadviseerd om vier extra camera’s te hangen: ter hoogte van het Lucerna College in Merksem naast de IJzerlaanbrug, de Eugeen Meeusstraat aan de Vaartkaai, aan het Lobroekdok (kant Lotto Arena) en aan het Havenhuis.

Sociaal-veilige werfomgeving

Doordat het gebied momenteel een aaneenschakeling van werven is, zijn er enkele knelpunten. Hiervoor zijn vrij eenvoudige oplossingen die ondertussen uitgevoerd worden: een tijdelijke afscheiding plaatsen tussen het kanaal en het fietspad onder de Burgemeester Gabriel Theunisbrug, de begroeiing op de rand van de Theunisbrug snoeien en de afgekoppelde elektriciteitskast onder de brug van de Ring weghalen. Bij fietsomleidingen wordt extra aandacht besteed aan de veiligheid.

In de toekomst zal er, zeker tijdens de werken voor de Oosterweelverbinding die ook op dit gebied een impact zullen hebben, extra aandacht besteed worden aan een overkoepelend werftoezicht om de veiligheid te garanderen van fiets- en voetpaden en woonbuurten in de omgeving van de werken.

Alternatieve maatregelen voor plekken met weinige sociale controle

Naast verlichting en camera’s is sociale controle ook een belangrijke factor voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel.

In het najaar wordt werk gemaakt van bewegwijzering voor alternatieve fietsroutes die door de bebouwde zone zullen lopen. Door op de pijlers en onderdoorgangen van bruggen en op blinde muren muurschilderingen, gezichten, kleuren en licht aan te brengen, verhoogt het veiligheidsgevoel. De bruggen van de Noorderlaan, spoorweg, Ring en Theunisbrug en de grote gevel van Candico komen hiervoor in aanmerking. Wanneer de zone aan de fietsbrug heraangelegd wordt, kan een ontmoetingsruimte gecreëerd worden naast de fietsroute om de sociale controle te verhogen.

Ook de bedrijven in de industriezone langs het kanaal kunnen hun steentje bijdragen. Zij maken deel uit van een buurtinformatienetwerk (BIN). Dit is hét middel om bijvoorbeeld verdachte individuen door te geven aan de politie.

Verder zouden bedrijven die zich nu vooral afkeren van het kanaal dit kunnen omdraaien door bijvoorbeeld picknickbanken voor het personeel te installeren en ook een ingang aan die kant te voorzien.

Opvolging

Op 15 september 2019 volgt er een voortgangsrapport met een overzicht van de acties die genomen zijn en een algemene stand van zaken.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.