Vergunning Oosterweelwerken op Rechteroever is aangevraagd

Lantis diende eind april een vergunningsaanvraag in bij de Vlaamse Regering die haar toelaat om te starten met de bouw van een nieuwe tunnelverbinding van Linkeroever tot aan de Antwerpse Ring, nieuwe op- en afrittencomplexen ter hoogte van de Oosterweelkerk, Groenendaallaan en Schijnpoort, de afbraak van het viaduct van Merksem en grootschalige overkappingen en leefbaarheidsprojecten. De werken starten in 2021.

Wat betekent dit?

  • De werken op Linkeroever en bij Zwijndrecht zijn al in uitvoering sinds 2018.
  • Voor de Scheldetunnel tussen Linker- en Rechteroever en de andere delen van het project op Rechteroever werd nu de vergunning aangevraagd, zodat deze werken vanaf 2021 kunnen starten.

Over welke delen gaat het?

  • Een nieuwe Scheldetunnel: deze tunnel gaat op Linkeroever onder de grond tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos, en komt op Rechteroever boven aan het Noordkasteel. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker van zes meter breed voor fietsers en voetgangers.
  • Het Oosterweelknooppunt: een nieuw op- en afrittencomplex ter hoogte van het kerkje van Oosterweel richting de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring.
  • Kanaaltunnels: de Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.
  • R1-Noord: om de Kanaaltunnels aan te sluiten op de Antwerpse Ring, verdwijnt het Viaduct van Merksem. De Ring komt er in een sleuf, en in tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaallaan in Merksem en Schijnpoort aan het Sportpaleis

(c) https://www.oosterweelverbinding.be/

Het grootste deel van de Oosterweelverbinding bestaat uit tunnels, maar ook de bestaande Ring wordt verdiept en al op verschillende plaatsen overkapt:

  • Van de Oosterweelknoop wordt bijna de helft overkapt. Hierdoor zal de groenzone rondom de vijver van het Noordkasteel in verbinding staan met de zone rondom de kerk van Oosterweel.
  • Aan de Groenendaallaan tussen Merksem en Luchtbal komt een overkapping van 850 meter.
  • Ten zuiden van het Albertkanaal, bovenop de nieuwe Antwerpse Ring, ontstaat een nieuw gebied van ongeveer 10 ha.
  • Aan het Sportpaleis wordt een stuk van de Antwerpse Ring overkapt.
  • Het stuk ter hoogte van Hof ter Lo krijgt een overkapping van bijna 100 meter breed, waardoor er een verbinding ontstaat tussen het Rivierenhof en Borgerhout.

(c) https://www.oosterweelverbinding.be/

Volgende stappen

Voordat de werken starten, moet Lantis de aangevraagde vergunning ook effectief verkrijgen. Daarvoor is onder meer een openbaar onderzoek nodig, een publieke consultatie van burgers over de aanvraag. Deze volgt nog voor de zomer.
Een andere stap is het aanduiden van de aannemersgroepen die de werken zullen uitvoeren.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.